Jeg oplever hårtab – skyldes det mangel på søvn?

Tips til en bedre søvn

Hvis man oplever at tabe håret i en ung, kan det skyldes flere ting. Nogle af de mest almindelige er genetiske årsager, hormonelle faktorer, ernæringsproblemer, psykologiske årsager eller af kemiske og farmakologiske produkter. Ydermere kan en dårlig søvnrytme også påvirke hårtab, men den dårlige søvnrytme er typisk noget der opstår på baggrund af de andre faktorer – såsom hormonel ubalance, psykologiske bekymringer eller forkert ernæring.

Arveanlæg er det mest almindelige

Det er ikke ualmindeligt at mænd i en ung alder kan opleve hårtab, så det er ingen grund til bekymring. Det er klart at den mest almindelig årsag er genetisk. Arveanlægget kan man ikke komme udenom, og hvis det er er tilfældet kan det være svært at skabe hårvækst naturligt.

Heldigvis findes der rigtig mange muligheder på markedet i dag, hvor man kan komme sit hårtab til livs. I takt med teknologien udvikler sig, bliver produkterne og mulighederne også bedre. En mulig løsning er blandt hovedbundspigmentering, der flittigt anvendes som en løsning.  

Dårlig søvnrytme kan også have en effekt

En dårlig søvnrytme kan også have en effekt i forhold til hårtab, men ofte opstår den dårlige søvnrytme på baggrund af andre grunde. Det kan være man føler sig stresset, spiser forkert, ikke får dyrket sin daglige motion, eller er meget aktiv bag computerskærme eller lignende lige før sengetid.

Dette er alt sammen noget som kan spille ind på den dårlige søvnrytme, og deraf kan der komme en ubalance i kroppen, som helt naturligt vil påvirke kroppen. Og hvis kroppen ikke trives, men netop oplever ubalance, er det helt naturligt at den vil sige fra. Måden kroppen blandt andet kan sige fra på, er ved at give disse signaler – et signal på uro i kroppen kan være hårtab.

Hvad kan jeg gøre for at skabe balance?

Det handler rigtig meget om rutiner og rytmer. For at skabe en krop i balance, er det ikke nogen dum idé at prioritere sin søvn. Den bedste måde er gøre det på, er faktisk ved at lave en fast døgnrytme alle ugens syv dage. Det kan være at gå i seng omkring klokken 23.00 og stå op klokken 07.00. På den måde får man sine 8 timers søvn, der anbefales.

Jo mere man forskyder sin døgnrytme og laver om på dette, jo sværere er det også at skab en balance. Derfor kan det også være ekstremt hårdt for kroppen med skiftende arbejdstider, da det kan være svært at få skabt en rytme.