Tryptofan – hvad er det?

Vidste du at tryptofan-beriget kost faktisk kan hjælpe dig til en bedre søvn? Tryptofan kan også afhjælpe lidelser som stress, angst og irritabilitet. Læs mere i denne guide.

Continue Reading

Hvad er melatonin

Melatonin er et hormon i kroppen, der regulerer døgnrytmen og hjælper med at føle træthed. Du kan anvende melatonin som kosttilskud for at få bedre kontrol over din søvnrytme.

Continue Reading

Alt om Melatonin

Kun få ting er vigtigere end vores søvn - derfor er det en skam, at så mange danskere lider af søvnproblemer. De fleste af os ved nemlig godt, at rigeligt med søvn også resulterer i rigeligt med energi. Ved at optimere din søvn kan du altså nyde godt af mange helbredsmæssige fordele, og det er bestemt også godt for humøret.

Mange tror dog at søvnen er svær at påvirke, og at søvnløshed simpelthen bare er noget, man må leve med. Men sådan er det faktisk ikke: For eksempel er der flere gode kosttilskud, som kan hjælpe os på vej mod en bedre søvn. Mange fødevarer indeholder også næringsstoffer, der gør det nemmere at sove godt.

Hormonet melatonin er umiddelbart det stof, der har størst indflydelse på vores søvn, så vi har valgt at sætte et særligt fokus på at undersøge melatonin. På denne side har vi samlet alt den information, som kan hjælpe dig med at få en bedre nattesøvn. Vi forsøger at gøre overblikket nemt, så du ikke behøver at undersøge en hel jungle af information andre steder.

Hvad er melatonin?

Melatonin er et naturligt forekommende hormon, som kroppen selv producerer. Det er på ingen måde ligesom almindelige sovemidler, da melatoninproduktion er kroppens naturlige måde at regulere søvnen på.

Almindeligvis produceres melatonin om natten. Det sker som følge af vores naturlige døgnrytme, hvor sollys er lig med produktion af serotonin, og hvor faldende lysintensitet skifter kroppens fokus til at danne melatonin i stedet. En god kost er et vigtigt skridt på vejen, da melatonin kun kan dannes, når vi har de rette næringsstoffer i kroppen. Derfor er en sund kost altså essentiel for søvnen.

Et andet problem er, at mange mennesker i dag er stressede, hvilket har stor indflydelse på kroppens naturlige hormonproduktion. Til sidst er der også det problem, at vi næsten alle sammen er udsatte for falske lyskilder i form af skærme. Når vi ser fjernsyn, bruger computeren, eller skriver på mobiler sent om aftenen, kan det få indflydelse på vores melatonin. Derfor kan simple vaner også være med til at gøre søvnen bedre.

Melatonin eksisterer som tilskud, men sælges endnu ikke som håndkøb i Danmark. Der er lovende udsigter for at det ændrer sig, men i mellemtiden må vi se efter nogle andre metoder. Det kan f.eks. være at indtage fødevarer med et højt melatoninindhold.

Find også viden om andre kosttilskud

Melatonin er ikke det eneste gode søvnmiddel, der er også andre alternativer. Dem har vi ligeledes også samlet information om. Som sagt produceres melatonin naturligt i kroppen, hvorfor en anden taktik er at indtage flere af de næringsstoffer, som kroppen benytter til at danne melatonin. Det kan være alt fra simple vitaminer til visse aminosyrer, som vi også belyser på siden.

Vi ser blandt andet nærmere på undersøgelser og videnskabelige kilder, der kan føre til gode svar. Det endelige mål er at dele grundlæggende viden om melatonin og andre relevante søvntilskud.