1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (9 votes, average: 3.33 out of 5)
Loading...

Tryptofan – hvad er det?

tryptofan

Tryptofan er et vigtigt, men overset stof, som er vigtigt for flere processer. Blandt andet for at skabe et stabilt melatoninniveau i kroppen. Derfor har vi set nærmere på fødevarer, der indeholder fornuftige mængder tryptofan.

Tryptofan og melatoninholdige fødevarer

Tryptofan er en aminosyre, der findes i en række forskellige fødevarer som f.eks. rødt kød, bananer, æg, chokolade og hytteost. Hvis du ikke har et tilstrækkeligt indtag af fødevarer, der indeholder tryptofan, kan det få negative bivirkninger for dig, såsom irritabilitet, depression, aggressioner og søvnløshed. Dette er fordi du mangler serotonin, som er det stof, tryptofan kan omdannes til.

Serotonin kan ikke indtages som tilskud, men derimod er tryptofan sikkert og videnskabeligt velbegrundet som kosttilskud. Et tilskud af tryptofan kan medvirke til at normalisere ens indhold af serotonin, samt andre signalstoffer i hjernen. Ved at indtage tryptofan kan du altså påvirke kroppens produktion (og indhold) af serotonin – og faktisk også melatonin.

Sammenhængen mellem tryptofan og melatonin

Når du har tryptofan i kroppen, bliver en lille del af det omdannet til niacin, også kendt som vitamin B3. Det er en proces, der sker i leveren, og det er faktisk én af mange: Kroppen producerer nemlig også 5-HTP med tryptofan. 5-HTP er en forbindelse som senere bruges, når serotonin og melatonin fremstilles. Og det er netop her, at vi finder en vigtig forbindelse mellem tryptofan og melatonin. Som du sikkert ved, er melatonin utroligt vigtigt for vores søvn og humør.[1] Og på en måde kan vi altså påvirke kroppens naturlige fremstilling af melatonin ved at få styr på vores indtag af tryptofan.

Serotonin fremstilles som regel om dagen, når øjnene udsættes for lys. Produktionen af melatonin sker derimod om natten (primært).

Men som i så mange andre tilfælde arbejder næringsstofferne i kroppen sammen. Derfor er tryptofan ikke nok alene. Du skal have nok riboflavin, vitamin B6 og jern i kroppen, for at det hele foregår optimalt. Heldigvis er det nemt at få disse igennem en god, almindelig kost: Spis for eksempel havregryn og bananer for at få disse næringsstoffer.

Vi har selv undersøgt markedet for håndkøb af tryptofan og har gode erfaringer med www.helsebixen.dk

Køb tryptofan her >>

One Reply to “Tryptofan – hvad er det?”

Comments are closed.