Symptomer på stress: 10 ting du skal holde øje med

Stress er en lidelse, der rammer mange danskere hvert år. Det er en tendenssygdom, som bliver mere og mere udbredt – sandsynligvis på grund af travlhed, og at det er svært at koble helt af.

Du kan dog gøre et par ting for at undgå stress. En god strategi er at kende til de største stress symptomer og behandle problemerne, før de bliver alvorlige. Derfor giver vi dig denne guide, som ser nærmere på de mest udbredte symptomer på stress.

Først og fremmest: Hvordan opstår stress?

Stress kan defineres på flere forskellige måder. Men de fleste vil nok være enige i, at det er en belastning, der skyldes ubalance i kroppen og i sindet. Stress optræder som regel, når vi har det travlt og ikke har tid til at bearbejde livet.

I mange tilfælde optræder stress på grund af et travlt arbejdsliv. Det kan også være på grund af manglende tid til sig selv – for eksempel hvis familielivet er krævende, eller hvis det er svært at få afslapningstid, da der er for mange aktiviteter og forpligtelser.

Eksperter mener desuden, at stress bliver mere udbredt på grund af den moderne teknologi. Vi er altid koblede på, og med konstante indtryk fra mobil, computer og tv, er det nogle gange svært at lukke af fra det hele.

Da årsagerne til stress er umulige at undgå – selv hvis vi absolut forsøger vores bedste – handler det i stedet om, hvordan vi håndterer dem, og at vi er i stand til at identificere, når travlhed og stress begynder at melde sig på banen.

Lad os springe videre til symptomerne, så du kan finde ud af, om du kan nikke genkendende til nogle af dem.

1. Dårlig søvn

Et af de første tegn på stress er hvis du sover dårligt. For eksempel kan det være svært at falde i søvn, hvis du har meget at tænke på. Men ikke nok med det: Dårlig søvn kan også være hvis du vågner hyppigt i løbet af natten, eller hvis du simpelthen bare vågner om morgenen og ikke føler dig udhvilet.

På den ene side kan det altså være psykisk, men det kan også være et fysisk symptom: Ved stress ses det nemlig ofte, at hormonerne opfører sig anderledes, og da det i høj grad er hormoner som styrer søvnen (især melatonin), er det også værd at være opmærksom på.

Dog kan dårlig søvn også være et symptom på andre problemer, så hvis du ofte sover dårligt, kan det være smart at gå til lægen og få analyseret problemerne ordentligt. Vi har i øvrigt en håndfuld artikler til rådighed, hvor du finder mere info om, hvordan du kan forbedre din søvn. Både i form af generelle livsstilstips, men også guides til visse kosttilskud.

2. Hovedpine

Stress fører ofte til hovedpine. Det er et klassisk symptom, som opstår, når blodtrykket er for højt. Hvis du har spændinger i musklerne eller i nakken, resulterer det som regel også i hovedpine. Der kan altså være flere årsager, men ikke desto mindre hænger det tit sammen med stress.

Så hvis du har hovedpine oftere end ellers, og du samtidig mener, at du lider af flere øvrige symptomer, kan det være et tegn på, at du er ramt af stress.

3. Ændringer i kropsvægten

Kroppen har aldrig den helt samme vægt, så vi skal passe på med at overfortolke her. Men generelt er det ret normalt at se vægtændringer hos personer med stress.

Nogle reagerer på stress ved at spise mere. Det kan give en øget lyst til at spise sukkerholdige produkter, samt madvarer med meget fedt og salt (her er fastfood det bedste eksempel).

Omvendt kan det også være, at stress skyldes ren og skær travlhed, og at det fører til mindre tid og interesse i at spise. Det behøver altså ikke kun at være en vægtøgning, der er et tegn på stress, for det kan faktisk være enhver ændring i kropsvægten.

4. Svækket immunforsvar

Hvis du lider af længerevarende stress, kan det også få konsekvenser for immunforsvaret. Forskere har fx fundet ud af, at stress over flere år kan føre til større risiko for hjertekarsygdomme.

Hormoner som adrenalin og kortisol udskilles nemlig mere hyppigt, når du føler dig stresset. Og selvom disse hormoner har deres gode funktioner, så kan de også føre til negative ting.

Især når det gælder kortisol: Dette hormon har til opgave at dæmpe immunforsvarets effektivitet, når der ikke er behov for at det skal være super aktivt. Men når du producerer for meget kortisol, så kan immunforsvaret blive hæmmet, og her bliver det nemmere for bakterier at sætte sig fast og formere sig. Hyppige infektioner er dermed et ret alvorligt tegn på stress, og det bør du være opmærksom på.

5. Hjertebanken og tryk for brystet

Hjertebanken og tryk for brystet ses også tit hos personer med stress. Nogle føler endda smerte ved brystet og relaterer det til helt andre ting – men i virkeligheden skyldes det faktisk ofte stress.
Hvis du oplever voldsom hjertebanken og tit har tryk for brystet, bør du altså ikke ignorere det. Gå til lægen og få set nærmere på det. Måske skyldes det bare stress, eller måske skyldes det noget andet – men i alle tilfælde er det ikke et godt tegn.

6. Negative tanker og indre uro

Indre uro er præcis, hvad mange har, når de lider af stress. Det kan være i form af negative tanker, som ikke rigtigt hænger sammen. Det kan være forvirring, og det kan også være på grund af nogle tanker, der ikke rigtigt får lov at komme ud.

Uro i kroppen fører ofte til andre symptomer. Mange spiser for eksempel mere, når de føler sig urolige. Det kan også få indflydelse på det sociale.

Husk dog at det er forholdsvis almindeligt at have lidt uro engang imellem, især under pressede situationer. Det er først et symptom på stress, hvis det har stået på i en længere periode.

7. Koncentrationsbesvær

Mange med stress har svært ved at koncentrere sig. Det behøver ikke kun være koncentrationsproblemer på arbejdet eller i skolen – det kan også sagtens være med små ting.

Stress kan nemlig gøre det svært at finde motivationen til at koncentrere sig ordentligt. Der er simpelthen for mange tanker i hovedet, og de står i vejen for andre ting. Faktisk er koncentrationsbesvær et af de mest udbredte stress symptomer. Det er noget, som mange med stress kan nikke genkendende til.

8. Irritabelt humør

Irritabelt humør kan både være på grund af stress og på grund af andre ting. Det er altså ikke udelukkende et tegn på stress, men det er en karakteristik, som ofte følger med.

Det ses især i sociale situationer, og hvis noget går imod dine forventninger. Bliver du hurtigt irritabel over små ting, så er det ikke et godt tegn – hverken for dig selv eller for omgivelserne. Men ofte er det ikke et frit valg: Det irritable humør kommer frem som følge af helt andre årsager, og det kan være svært at stoppe igen.

Hvis du oplever humørsvingninger og ofte er irriteret, kan det være et tegn på stress. Hold øje med det, eller spørg andre om de har opfattet ændringer i dit humør.

9. Mere arbejde

Hvis stress specifikt skyldes dit arbejde, så bør du kigge lidt på dine arbejdstider. Nogle gange arbejder vi mere, end vi egentlig lægger mærke til. Måske tager du arbejdet med hjem og bruger dine fritidstimer på at arbejde – hvilket fører til mindre tid med familie og venner, samt mindre tid til ren og skær afslapning.

En god løsning er at arbejde lidt mindre. Tag en fridag eller to, hvis du mener, at dit arbejde fører til stress. Forsøg at klare arbejdet på arbejdspladsen og tag det kun med hjem, når det er allermest nødvendigt. Tænk på, om du styrer arbejdet, eller om arbejdet styrer dig.

10. Social tilbagetrækning

Social tilbagetrækning er også et tegn på stress.

Der kan være flere grunde til det: Måske har du ikke tid til det sociale, hvis du har stress på grund af travlhed. Andre gange fører stress til lavt selvværd, også er lysten ikke altid så stor, når det kommer til at være social. Det kan også være, at du simpelthen er for træt til alt det sociale, hvis du lider af de fysiske stress symptomer, som vi tidligere var inde på – eksempelvis dårlig søvn, som er et meget typisk symptom.

Hvis du ser en negativ ændring i dit sociale liv, kan det altså være et symptom på stress. Vær opmærksom på det, hvis du i et stykke tid har følt dig socialt tilbagetrukket. Gælder det kun ganske kort tid, kan det dog også sagtens være et rent tilfælde.

Sådan bekæmper du stress

Hvis du kan nikke genkendende til tre eller flere af disse symptomer, er der en god chance for, at du lider af stress.

Først og fremmest er det en god idé at gå til lægen og få en diagnose. Hvis du har stress, kan din læge med sikkerhed give nogle tips til, hvordan du håndterer det. Derudover er en chance for, at symptomerne skyldes noget helt andet, og det bør selvfølgelig også tjekkes.

Såfremt du mener du har stress, er der heldigvis flere gode måder at behandle det på.

Forsøg at tage lidt tid for dig selv. Gør nogle af de ting, du nyder. Sæt mere tid til side til dine hobbyer. Spis en sund kost og hav en god søvnrutine – du finder masser af tips her på siden, hvis du ønsker at optimere din søvn. Særligt i forbindelse med søvnhormonet melatonin, hvilket er vigtigt.

Derudover giver det mening at dyrke motion regelmæssigt. Mange mennesker, der lider af stress, finder ud af, at det hjælper enormt meget at træne i fitnesscenter eller at løbe en tur. Prøv desuden at se positivt på verden, og undgå at lade dig irritere af de små ting. Sæt pris på tilværelsen og nyd livet – det er som regel det bedste middel mod stress.