1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

info om de 4 søvnstadier

Infografik om søvnstadier

Søvnstadierne under REM og NREM-søvn

I alt er der fem søvnstadier, som groft skelnes mellem REM (Rapid Eye Movement) og ikke-REM søvn (NREM). Under REM søvn er hjernen aktiv på sammen måde som i en vågen tilstand samtidig med at øjnene bevæger sig, men modsat det vågne stadie sover man, hvorfor denne fase også betegnes paradoksal søvn. Under NREM-søvn kommer man dybt ned i sin søvn, helt ned til stadium tre og fire. En søvn med lange og dybe søvnstadier er lig med en høj søvnkvalitet. Oplever man at man er træt dagen efter at have sovet hele natten, kan det være fordi man ikke opnåede nok NREM-søvn.

 

 

Stadie 1 – døs

I det første stadie oplever man at skifte mellem slumren og vågen tilstand. Musklerne slapper af og kan spjætte i denne proces. Stadiet varer ofte mellem 5-10 minutter.

Stadie 2 – let søvn

I dette stadie kommer man endnu dybere ned i sin søvn, som ses ved lavere udslag i de elektriske bølger fra en eventuel EEG-måling . Her oplever man at komme ud af kontakt med sine omgivelser, samtidig med at hvilepulsen og åndedrættet stabiliseres og ens kropstemperatur falder[1]

Stadie 3 & 4 (N3) – dyb søvn

I stadierne 3 og 4, også kaldet N3, kommer kroppen helt ned i den optimale hviletilstand, som ses ved endnu langsommere elektriske bølger i en EEG-måling. Blodtrykket falder, musklerne er helt afslappede og åndedrættet bliver endnu roligere. I denne fase genopbygger man essentiel energi i kroppen. Kroppens væv bliver gendannet, efter at det er blevet nedbrudt i de vågne timer. Væksthormoner bliver frigivet, som afhjælper muskelvækst.[4]

Stadie 5 – REM-søvn

Under REM-søvnen kommer vi ud af vores hviletilstand, men akkurat ikke nok til at vi vågner. I REM-søvnen er vores krop anspændt og parat som i vågen tilstand, men de elektriske signaler i hjernen er akkurat svage nok til at vi sover. Det er derfor, at REM-søvnen bliver karakteriseret som paradoksal søvn, eftersom man sover mens kroppen agerer som var den vågen. Det er under dette stadie, at man drømmer mest.

Søvnstadiernes skiftelige forhold

Hvornår vil en specialist vurdere, at man har sovet godt? I løbet af natten skifter man løbende mellem de forskellige søvnstadier. Fra naturens side det kan det være en selvforsvarsmekanisme at vi kommer ud af den tunge søvn og ikke bliver i tunge søvnstadier hele natten. Fare kan opstå, og det er praktisk at vågne med mellemrum for at kunne se terrænet an. Vores indre urmenneske er konstant på vagt – også om natten. Det betyder dog ikke, at en dårlig søvn er én, hvor man ikke kontinuerligt er i de dybere søvnstadier. Hvad en specialist vil kigge på er hvor lang tid man kan blive i NREM-søvnen.